Bristol Fighter, 2004
Verberg foto
Bijgewerkt: 25-April-2024 17:17

Bristol Fighter, 2004

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Bristol Fighter, bouwjaar 2004. Kleur blauw metallic met een cognac lederen interieur. Deze geweldige en zeldzame Bristol Fighter is een van de laatste prototypes die door de fabriek gebouwd werden. De laatst bekende nieuwprijs was 235.000 GBP (incl. BTW en BPM ca. 350.000 Euro). Deze Bristol Fighter is voorzien van een Chrysler V10 motor, een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 'limited slip' differentieel.

ARCHIEF | VERKOCHT

Bristol historie

De firma Bristol werd in 1910 opgericht als Bristol aeroplane company. De firma bouwde o.a. de beroemde Bristol Blenheim bommenwerpers die tijdens de tweede wereldoorlog werden ingezet. Tijdens deze oorlogsjaren werd er besloten om tevens automobielen te gaan bouwen. In 1947 verscheen de eerste Bristol, de Bristol 400, die technisch gebaseerd was op de voor oorlogste BMW twee liter. De motoren werden door Bristol in licentie gebouwd en werden door Bristol tevens geleverd aan Cooper, Frazer Nash en AC.
Alle Bristol automobielen die volgden werden gebouwd met een aluminium carrosserie gemonteerd op een separaat chassis.

De zescilinder modellen die volgden waren de 403 en 404 in 1953, de 405 in 1955, de 406 in 1958 (eerste Bristol met schijfremmen rondom). Vanaf de Bristol 407 die in 1961 het levenslicht zag werden er Amerikaanse Chrysler V8 "big block" motoren toegepast. Deze krachtige en zeer betrouwbare motoren vormden een perfecte combinatie met de grote, zware en luxueuze Bristol automobielen en gaven deze sportieve prestaties.
Bristol is als automobiel fabrikant nog altijd actief, het laatste wapenfeit is de indrukwekkende Bristol Fighter. Deze supersportwagen, die zich uitstekend leent voor dagelijks gebruik, wordt aangedreven door een uitermate krachtige V10 motor. De Bristol automobielen behoren tot het zeer exclusieve topsegment.
De mensen die zich een Bristol kunnen veroorloven zijn mensen die niet in een opvallende Rolls-Royce, Bentley of top klasse automobiel van een ander gerenommeerd merk gezien willen worden. De ingetogenheid en de eigenzinnigheid van Bristol vormt aldus een klasse op zich voor de zeer rijken op deze aarde die wars zijn van uiterlijk vertoon.

Bristol Fighter

De Bristol Fighter wordt uitvoerig beschreven in het recente boek 'BRISTOL CARS/a very British story' door Christopher Balfour, uitgegeven door Haynes Publishing, waarbij de ontwerp-uitgangspunten, de constructie, alsook rij-ervaringen aan de orde komen. Een van de testritten door Toby Silverton, de toenmalige eigenaar van Bristol (tevens als initiatiefnemer tot en zeer betrokken bij de ontwikkeling van de Fighter) wordt als volgt beschreven:

“Mr. Silverton had left early from Monaco and headed north. Partly on account of size - those sparse 1795 mm of width - the drive through the Alps was a delight. By the time he had reached Stuttgart he had traversed seven countries (Austria, France, Germany, Italy, Liechtenstein, Monaco, Switserland) and then it was all the way on often unrestricted autobahns to Hamburg, Where traffic was light he would be cruising at 180 mph with occasional bursts on a clear road above 200 mph. He reckoned that for the last three hours or so he was averaging 140 mph”.

Technische gegevens

 Chrysler V10 motor
cilinder inhoud: 7996 cc.
vermogen: 525 pk. bij 5600 tpm.
versnellingen: 6 versnellingen 
topsnelheid: 340 km/u.
acceleratie 0-100 km/u: 4 seconden
Chassis: stalen 'box chassis'
carrosserie: aluminium/koolstofvezel
remmen: geventileerde schijfremmen rondom
afmetingen: L 4.42 x B 1.79 x H 1.34 meter
gewicht: 1500 kg.

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers
video