Bristol 401, 1953
Verberg foto
Bijgewerkt: 15-September-2025 23:56

Bristol 401, 1953

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Bristol 401, bouwjaar 1953. Kleur blauw met een beige lederen interieur. Deze fantastische Bristol 401 werd in 1992 in Nederland geïmporteerd. Gebouwd door een Britse vliegtuigfabrikant kan men niet anders verwachten dan dat de carrosserie volledig uit aluminium is opgetrokken! Enige jaren geleden werd de carrosserie gerestaureerd en werd de originele BMW motor gereviseerd. Het interieur is volledig origineel met een fraaie vleug patina. Een nieuw tapijt zou de puntjes op de spreekwoordelijke 'i' zetten. Een map met rekeningen is bij de auto aanwezig. Deze Bristol verkeert in zeer goede tot excellente staat en de auto rijdt voortreffelijk. De Bristol 401 is zeldzaam, er werden slechts 611 exemplaren gebouwd.
Bristol automobielen zijn van oudsher zeer dure kwaliteitsauto's voor kenners. Tijdens de ontwikkeling en de bouw van de Bristol modellen werden hoge kwaliteitsnormen nagestreefd. In de vroegere Britse 'high society' van het oude geld was een Bristol erg chique. De Bristols werden gezien als sportwagens voor 'gentlemen'. Deze Bristol 401 is een uitstekend exemplaar met een tikje patina. Een uitstekende investering en een auto om heerlijk van te genieten!

ARCHIEF | VERKOCHT

De firma Bristol werd in 1910 opgericht onder de naam Bristol Aeroplane Company. Het bedrijf bouwde onder andere de beroemde Bristol Blenheim-bommenwerper, die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt. In de jaren tijdens de Tweede Wereldoorlog besloot de directie van Bristol zich na de oorlog te richten op de autobouw. ​​In 1944 was het eerste prototype klaar en in 1947 zag de eerste Bristol-auto het levenslicht: de Bristol 400. De 400 was mechanisch gebaseerd op de vooroorlogse BMW-tweelitermotor. De zescilindermotoren van BMW werden in licentie door Bristol gebouwd en de motoren werden ook verkocht aan Cooper, Frazer Nash en AC.
Alle Bristol-auto's die in de loop der jaren zouden volgen, waren voorzien van een aluminium "Super Leggera"-carrosserie die op een apart stalen chassis was gemonteerd. De zescilindermodellen die de Bristol 400 opvolgden, waren de 403 en 404 in 1953, de 405 in 1955 en de 406 in 1958 (de 406 was de eerste Bristol met schijfremmen rondom).
Vanaf de Bristol 407, die in 1961 werd geïntroduceerd, monteerde Bristol Amerikaanse Chrysler V8 "big block"-motoren in hun auto's. Deze zeer krachtige en betrouwbare motoren vormden een perfecte combinatie met de grote, zware en zeer luxueuze Bristol-auto's en gaven ze de prestaties van een sportwagen.

Technische gegevens:

6-cilinder lijnmotor (OHV)
Cilinderinhoud: 1971 cc
Vermogen: 82 pk bij 4200 tpm
Topsnelheid: 140 km/u.
Versnellingsbak: handgeschakelde vierversnellingsbak
Gewicht: 1185 kg.