BMW M3, 1988
BMW M3, bouwjaar 1988. Kleur zwart metallic met een zwart lederen interieur en grijs tapijt. Zeer goede originele staat.
ARCHIEF | VERKOCHT
De BMW M3 (E30) is het allereerste M3-model. De auto werd geïntroduceerd op de Frankfurter Motor Show in het jaar 1985. De BMW M3 E30 werd gebouwd tussen september 1986 en juli 1991.
De BMW E30 M3 voor straatgebruik werd gebouwd om de M3 te homologeren voor deelname aan het European Touring Car Championship (ETCC). Om de auto te homologeren voor dit kampioenschap moest BMW 5000 M3-straatauto's bouwen. Voor BMW was de 3-serie de logische keuze om mee te doen aan een kampioenschap, omdat de auto compact was en een geweldige wegligging had. De ETCC-regels hadden een sterke invloed op de vorm van de BMW M3. De circuitauto moest bijna 100% gelijk zijn aan het straatmodel. De bredere spatborden en de grote voor- en achterspoilers moesten ook in het straatmodel worden verwerkt.
In een tijdsbestek van vijf jaar werden 21.222 BMW E30 M3 gebouwd. Ongeveer 100 auto's werden gebruikt voor race- en rallyrijden. 4.996 auto's werden geëxporteerd naar de Verenigde Staten van Amerika. In het jaar 1989 werden twee gelimiteerde BMW M3-modellen gepresenteerd. De auto's kregen de namen van bekwame M3-coureurs: Cecotto en Ravaglia. Het model "Cecotto" werd 505 keer gebouwd voor de Europese markt en de "Ravaglia" werd 25 keer gebouwd voor de Britse markt. Deze modellen kregen de hoogste specificatie M3-motor, 16" BBS lichtmetalen velgen, een verlichte kofferklep, elektrische ramen en nog wat andere extraatjes in het interieur.
Technische gegevens
Viercilinder lijnmotor, DOHC, 16V (type S14 B23 M-power) + katalysator
cilinderinhoud: 2302 cc.
Bosch ML Motronic injectiesysteem
vermogen: 195 DIN pk. bij 6750 tpm.
koppel: 230 Nm bij 4600 tpm.
topsnelheid: 235 km/u.
acceleratie 0-100 km/u: 6,5 sec.
versnellingsbak: 5-versnellingen, handgeschakeld, close ratio
achterwielaandrijving, 25% sperdifferentieel
remmen: schijfremmen rondom, geventileerd aan de voorzijde
gewicht: 1200 kg.