BMW 327/2 Cabriolet, 1952
Verberg foto
Bijgewerkt: 11-December-2024 16:24

BMW 327/2 Cabriolet, 1952

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

BMW 327/2 cabriolet, bouwjaar 1952. Chassisnummer 875XX. Kleur ‘two tone’ blauw met een grijs lederen interieur en een zwarte mohair cabrioletkap. Deze bijzondere en zeer fraaie BMW 327/2 cabriolet werd op 1 juli 1952 nieuw geleverd aan de firma Fries in Wallisellen te Zwitserland. In de naoorlogse jaren vanaf 1945 viel de BMW-autofabriek te Eisenach in de Russische zone, er was geen contact mogelijk met de motorfiets en vliegtuig divisie in München. Tot augustus 1952 bouwde ‘BMW Eisenach’ nog vooroorlogse BMW-modellen onder de blauw witte BMW ‘badge’. Vanaf augustus 1952 werd ‘Eisenach’ definitief van ‘München’ gescheiden en ging de nu Oost-Duitse firma verder onder de naam Eisenacher Motoren Werke (EMW). De firma voerde vanaf dat moment een op het BMW-logo lijkend beeldmerk met rode elementen. Er werden tussen 1949 en 1955 slechts 505 BMW/EMW 327 cabriolet en coupe modellen gebouwd, thans zeer zeldzaam en gezocht. De hier gepresenteerde BMW 327/28 werd in juli 1952 afgeleverd aan de firma Fries in Wallisellen, Zwitserland en is dus nagenoeg identiek aan de vooroorlogse BMW 327 modellen.

In het jaar 1962 vond de auto een tweede eigenaar, dit was dhr. G. Liechti (der ‘BMW Pabst’), oprichter en voorzitter van de Zwitserse BMW Veteranenclub. In 1983 kwam de auto in handen van de heer Huldi woonachtig te Zurich. In het jaar 2002 verhuisde de BMW naar een nieuwe eigenaar in Duitsland. Dit was dhr. K. Hoellstern uit Hoffstetten, technisch specialist van de BMW-veteranen club in Duitsland. Deze fraaie en bijzondere BMW 327/28 cabriolet werd door de genoemde eigenaren gekoesterd en zowel optisch als technisch op hoog niveau gebracht, de auto verkeert dan ook in zeer goede staat!

De motor is van het krachtige 328 type met drie carburateurs. De motor is geschikt gemaakt voor loodvrije benzine en voorzien van grotere kleppen en een Bristol sport nokkenas voor meer trekkracht bij lage toerentallen. Verder is de motor uitgerust met een hoge capaciteit oliepomp, verbeterde waterpomp, elektronische ontsteking, moderne oliekoeler en de originele VOKES luchtfilters. De koppeling werd aangepast met een speciale 'schotel' koppelingsveer voor lichtere bediening. De ‘boordnetspanning’ werd van 6 naar het betrouwbare 12 volt gebracht en de koplampen werden voorzien van H4 halogeenlampen voor beter zicht. Vanuit veiligheidsoogpunt werden remmen van de BMW 501 V8 gemonteerd, voor duplex en met rembekrachtiger. Er werd een vijfversnellingsbak gemonteerd, een RVS uitlaat, een stabilisatorstang voor en BMW 503 velgen met 175/75 x 16 banden om de wegligging op een hoger plan te tillen. Alle modificaties zijn ‘omkeerbaar’ doorgevoerd zodat de auto te allen tijde weer naar 100% originaliteit kan worden gebracht. Er werd dus niets aan het chassis of de carrosseriestructuur aangepast. Verschillende van deze aanpassingen werden in 1949 al aangeboden en doorgevoerd door de Engelse importeur FN. De originele versnellingsbak is aanwezig.

Dit is een uitgelezen kans om in het bezit te komen van een zeer bijzondere BMW. Een model dat tot de absolute hoogtepunten van de vooroorlogse automobielbouw wordt gerekend! Met de 327 en de 328 sportwagen was BMW vanaf 1937 de concurrentie ver vooruit! De rijbeleving, de souplesse, de wegligging en de krachtige 328 motor van deze 327/28 cabriolet zijn zeer indrukwekkend!

Deze 327/28 combineert de sportieve prestaties van een zeer goede 328 met het comfort van een 327!

ARCHIEF | VERKOCHT

Technische gegevens

6 cilinder lijnmotor (OHV)
cilinderinhoud: 1971 cc.
carburateurs: 3 Solex
vermogen: ca. 130 pk. bij 5700 tpm.
koppel: ca. 125 Nm. bij 3000 tpm.
topsnelheid: ca. 150 km/u
versnellingsbak: 4, handbediend
remmen: trommelremmen rondom
gewicht: ca. 1110 kg.

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland