BMW 3.0 CSL Alpina, 1971
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

BMW 3.0 CSL Alpina, 1971

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

BMW 3.0 CSL Alpina, bouwjaar 1971. Kleur 'Golf' geel (code 070) met een zwart interieur. Deze zeer fraaie en spectaculair rijdende BMW 3.0 CSL Alpina werd enige jaren geleden volledig gerestaureerd en gereviseerd. Deze bijzondere 3.0 CSL is afkomstig uit de eerste serie van 169 CSL's, in carburateur uitvoering, die in 1971 werden gebouwd. De CSL 'Leicht' is gebaseerd op de 3.0 CS maar door toepassing van lichtgewicht delen zoals aluminium deuren, motorkap en kofferdeksel ongeveer 200 kilogram lichter. Kenmerkend zijn onder andere ook de zwarte interieurhemel, lederen Alpina stuur, de 14 inch lichtmetalen Alpina wielen en de motorkap met race sluitingen. Deze CSL is voorzien van fabrieksopties zoals een kofferbakslot en een originele gereedschapsset. Deze 3.0 CSL Alpina voorzien de volgende modificaties: 3003 cc. cilinderinhoud (2985 cc. standaard), speciale zuigers, drie dubbele Weber carburateurs (2 Zenith carburateurs standaard), speciale Alpina 'air-box', sperdifferentieel en een aangepast onderstel om het toegenomen vermogen aan te kunnen.

ARCHIEF | VERKOCHT

Het was en is bij BMW traditie om van elke modelserie naast een sedan ook een coupé te leveren. De BMW CS (type E9) kwam in 1968 op de markt als 2800 CS. De CS was gebaseerd op, en de opvolger van, de 2000 CS (E120) die in 1965 werd geïntroduceerd. De E9 kreeg onder andere een langere motorkap waardoor de auto nog fraaier werd.
In 1971 werd de CS voorzien van een krachtiger 3.0 liter zescilinder motor (3.0 CS). In 1972 werd de motor voorzien van benzine injectie (3.0 CSi). BMW Motorsport maakte vanaf 1971 een lichtgewicht variant van de CS, de CSL. De BMW 3.0 CSL kan worden gezien als de eerste 'M' BMW. De CSL was een in beperkte aantallen gebouwde 'homologatie special' om de CS toegelaten te krijgen voor de toerwagen racerij. Deze 'leicht' uitvoering was onder andere voorzien van aluminium deuren, kofferklep en motorkap en lichtere ruiten waardoor de CSL tweehonderd kilogram lichter was dan de standaard CS. De CSL in race uitvoering was zeer succesvol in de toerwagen racerij. De zwaar 'gespoilerde' 'Batmobiles' met vermogens tussen de 400 en 500 pk. wonnen tussen 1975 en 1979 elk jaar de toerwagen kampioenschappen. Vlak na de oliecrisis van 1973 kwam de 2.5 CS op de markt als 'economy' model met een minder benzine verbruikende 150 pk. zescilinder motor.
De BMW E9 CS modellen zijn stuk voor stuk fantastische automobielen met uitstekende rij eigenschappen. De zescilinder lijnmotoren zijn juweeltjes van souplesse en kracht. Er werden in totaal ca. 30.546 BMW E9 CS modellen gebouwd waarvan ca. 11.063 BMW 3.0 modellen. Hieronder ca. 1229 3.0 CSL modellen inclusief de racewagens en 844 stuks van de 2.5 CS. De BMW E9 CS werd opgevolgd door de BMW 630 CSI (E24).

Technische gegevens

6 cilinder lijnmotor (type M30)
geprepareerd volgens Alpina B2S specificatie
cilinderinhoud: 3003 cc.
carburateurs: 3 x dubbele Weber
vermogen: 215 DIN pk. bij 6000 tpm.
topsnelheid: 220 km/u.
acceleratie 0-100 km/u: 7.5 sec.
versnellingsbak: 4, handbediend (Getrag)
gewicht: 1093 kg.

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers