Bentley '8-Litre Le Mans' 1931
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 19:41

Bentley '8-Litre Le Mans' 1931

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Bentley '8-liter Le Mans' 1931

Met trots presenteren wij een van de meest indrukwekkende vooroorlogse auto’s die ooit gebouwd werd; de Bentley 8-liter. Deze magnifieke automobiel met kenteken GYXXX begon zijn leven als een van de slechts 39 gebouwde Bentley 4-Liters met korte wielbasis. Chassis VAXXXX is een van de laatst geproduceerde Bentleys in 1931. De auto werd geregistreerd in het jaar 1932. De Bentley 4-Liter deelde het chassis en alle componenten behalve de motor met het 8-liter model.
GYXXX is nu uitgerust met een Bentley 8-liter motor en motornummer YRXXXX. Hier wordt Bentley 4-liter chassis VA4093 met registratie GYXXX gepresenteerd als een Bentley '8-liter'. In 1932 werd chassis VAXXXX nieuw geleverd met een Freestone & Webb carrosserie aan een Engelsman genaamd De Solla. Deze Bentley heeft verschillende gezaghebbende Britse autoliefhebbers als eigenaar gehad voordat de auto in 1976 werd aangekocht door de heer F.M. Wicock. Deze liet het Bentley 4-liter chassis VAXXXX opwaarderen naar Bentley 8-liter specificaties door Don Mackenzie. Dit werd gedaan met originele Bentley 8-liter onderdelen. De meeste van deze onderdelen, zoals het motorcarter en de stuurinrichting, waren afkomstig van chassis YRXXXX dat in 1938 door Bentley Motors werd gedemonteerd. De heer Wicock liet bij H&H Coachbuilding in Sussex een ‘Le Mans’ Open Tourer maken voor het korte chassis. Na voltooiing van de Bentley ‘8-Litre’ Le Mans werd deze verkocht aan de bekende Engelse Bentley-liefhebber Victor Gauntlett. In deze jaren reed zelfs Prince Michael of Kent Rally’s met deze zeer indrukwekkende Bentley. In het jaar 2012 werd de auto aangekocht door een Nederlander die een enorme bijdrage heeft geleverd aan de technische perfectie en de geschiedenis van deze magnifieke Bentley ‘8-Litre’. De eigenaar liet de auto op alle details verbeteren volgens de hoogste normen door de Nederlandse specialist ACS Engineering. Absolute perfectie en hoge betrouwbaarheid waren noodzakelijk om deel te nemen aan vele historische lange afstand rally-evenementen. Elk onderdeel van de Bentley kreeg de grootst mogelijke aandacht, kosten noch moeite werden daarbij bespaard. Upgrades werden gegeven aan de motor, elektra, remmen, ophanging, koeling en het uitlaatsysteem met behulp van zoveel mogelijk originele Bentley-onderdelen. Optisch is het vintage patina van de oude lak en leer prachtig bewaard gebleven. Er is een logboek beschikbaar met een beschrijving van al het werk, de upgrades en alle reguliere service die zijn uitgevoerd. Van 2012 tot en met 2019 is deze Bentley ‘8-Litre’ voortdurend verzorgd door ACS Engineering. Tijdens alle ritten en rally’s door geheel Europa heeft een gespecialiseerde monteur van ACS de auto vergezeld voor afstelling en service. De eigenaar heeft genoten van deze prachtige machine en hierbij 5000 kilometer per jaar gereden. De meest recente inzet was in de Gran Premio Nuvolari. Verder heeft de Bentley ‘8-Litre’ deelgenomen aan de Beach to Bridge, Parijs - Amsterdam, Tirol Classic en vele andere nationale en internationale evenementen.
Dit is een bijzondere kans om een zeer zeldzame en legendarische Bentley te kopen. Er zijn slechts 39 Bentley 4-liter 'short chassis' automobielen gebouwd en er zijn slechts 100 Bentley 8-liter-motoren geproduceerd. Deze prachtige Bentley '8-liter' Le Mans met registratie GYXXX is misschien wel de meest indrukwekkende vooroorlogse auto die u ooit zult zien. Deze historie van deze Bentley is volledig gedocumenteerd met historische documenten, waarderingen van deskundigen en facturen. Deze zeldzame en exclusieve Bentley is up-to-date onderhouden en staat klaar voor de mooiste ‘roadtrips’ en prachtige rally’s.
Deze machtige Bentley ‘8-litre’ Le Mans is de overtreffende trap van de vooroorlogse automobielbouw, deze machine is de droom van menig Bentley liefhebber. Dit is een unieke kans om in het bezit te komen van een zeldzame en zeer exclusieve prewar Bentley ‘8-Litre’ Le Mans in perfecte optische, mechanische en technische conditie. Deze indrukwekkende Bentley met registratie GYXXX staat ‘turn-key’ klaar voor elk avontuur.

ARCHIEF | VERKOCHT

In 1931 werd de meest indrukwekkende Bentley ooit voorgesteld: de Bentley 8-Litre. Deze automobiel kan met recht een 'super car' worden genoemd. Er werden slechts 100 8-Litres gebouwd.

Technische gegevens

6 cilinder motor (OHC)
cilinderinhoud: 7983 cc.
carburateurs: 2 x SU
vermogen: 220 pk. bij 3500 tpm.
topsnelheid: 176 km/u.
gewicht: 2450 kg. 

Bentley history 1919 - 1931

The famous Bentley make, erected by Mr. W.O. Bentley, existed as a independent firm for only twelve years (1919-1931) before the proud firm was taken over by the Rolls Royce motor company. Those twelve exhilarating Bentley years were filled with racing successes and many important victories. The Bentley name as manufacturer of large, heavy, powerful and rugged sports cars has been imprinted in the human mind since the "roaring" 1920ies.

Bentley motorcars won the famous 24 hours of Le Mans race in the years 1924, 1927, 1928, 1929 and 1930. The years they did not win the long distance reliability race for production cars they finished second or third. Not only successes at Le Mans were counted but also victories in other long distance events like the Brooklands 500 mile race. The racing successes were mainly due to the rugged built of the cars and the meticulous preparation of the cars. In every race they learned and had the cars improved on small but important details (Head lamp covers, mesh gauze on the petrol tank, quick filler caps for engine oil and radiator, driver adjustable brakes.)

3-Litre

The Bentley 3 Litre was W.O. Bentley’s first design. The car was presented in 1919 but the first cars were sold in 1921. The four cylinder cars of rugged construction where in a class of their own for they combined the size and comfort of the big tourers and saloons with the road holding, and speed of the smaller sports- and racing cars. The Bentley was a true owner-driver car for the sporting motorist and connoisseur. The Bentley car could be had in three different types which were designated with three different radiator badges*. Red badge: short chassis speed model, Blue badge: the early short and then long chassis type for bespoke bodywork, Green badge: very rare and used for about eighteen 100 mph. These Green badge car won at Le Mans in 1924 and 1927 (Old Number Seven.) The 3-Litre was built from 1919 until 1929.

*The Bentley radiator and the logo were designed by the genius motoring artist Gordon Crosby. The logo is a ‘badge’ and not a ‘label’ as stated by AFC Hilstead in his book ‘Those Bentley Days’ (published 1953).

6.5 Litre and Speed Six

Then in 1926 the 6.5 Litre and the Speed Six were presented, these six cylinder models were in the eyes of W.O. Bentley the best cars the Bentley firm ever built. The bigger capacity was needed for many a customer had built a bespoke heavy saloon body on their chassis and thus eliminating the sporting element the chassis had to offer. The Speed Six brought Bentley the most racing successes and Le Mans victories. In the year 1929 the Speed Six came home first with Bentley 4.5 Litres second, third and fourth! In 1930 the same Bentley Speed Six 'Old Number one' came home a victor followed by another Speed six in second position!

4.5 Litre

Next came the upgraded four cylinder Bentley 4.5 Litre in the year 1927. The 4.5 Litre featured four valves per cylinder and two spark plugs per cylinder engine. Most of these cars were given open tourer and saloon bodywork and only nine short chassis were built.

4.5 Litre Supercharged (Blower)

The 4.5 Litre Blower was built in the ‘Barnato’ period. Financed by the Hon. Dorothy Paget Tim Birkin successfully experimented at Brooklands with his blower Bentley and even achieved the Brooklands lap record with his Blower Bentley. As Woolf Barnato was now in charge of the Bentley firm, and W.O. now only responsible for the development of the Bentley cars, Birkin convinced Barnato to enter a separate team of Blower Bentleys for the 1930 Le Mans race. This was against W.O. Bentley’s ideas for he was of the opinion that the supercharger would only add trouble to a perfectly good and reliable machine. The 1930 Le Mans race proved W.O. right as none of the blown cars finished and Barnato and Kidston won on a Speed Six model.
The supercharged 4.5 Litre engines were real "gas-guzzlers", the naturally aspirated 4.5 Litre engine used one litre of petrol every 5.6 kilometres, the supercharged engine used one litre for just 3.5 kilometres, a very large petrol tank was fitted additionally.
Another problem was that spark plugs in the supercharged engine wore out very quickly resulting in loss of power. Bentley engineer Nobby Clarke stated one day: "The blower eats spark plugs like a donkey eats hay". Only 55 Bentley 4.5 Litre ‘blower’ cars have been built by the firm of which 26 carried the Van den Plas open tourer bodywork.

8-litre

In 1931 the most impressive Bentley model ever saw the light of day; the 8-Litre. This car can be regarded as a real ‘super car’. Only 100 of these big cars have been built.

4- Litre

Also in 1931 a down scaled 8-Litre was introduced, the 4-Litre. The car was designed to sell more cars to improve the cumbersome financial situation at Bentley’s. The 1929 Wall Street crash affecting the firm immensely. The 4-Litre featured the chassis, transmission and brakes of the 8-litre. The newly constructed 120 bhp ‘Ricardo’ engine proved underpowered for the chassis and as a result the 4-litre never became the success Bentley hoped for. Only 50 chassis were built.

1931 Rolls Royce take over

In 1931 business prospects looked very black and the firm went into receivership. Napier & Son were negotiating with Bentley's receiver to take over the company. Then another interested party arrived at the scene named British Central Equitable Trust. They outbid Napiers in a sealed bid auction. The Trust later was found to be a front for Rolls-Royce Limited. Rolls Royce had cleverly defeated the threat of a firm that could become a very unwelcome competitor.

From 1933 all Bentley cars were based upon their Rolls Royce counterparts and production was then moved from Cricklewood to Derby. Purists tend to name the Rolls Royce produced cars – Rolls Royce Bentley’s. Rolls Royce took good care of the Bentley ‘marque’. Many magnificent automobiles were built with a distinctively different character than the Rolls Royce models.

© Marc Vorgers 

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland
video