Alvis 12/40 TC, 1923
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 19:41

Alvis 12/40 TC, 1923

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alvis 12/40 TC ‘Duck’s Back’ Supersports, jaar 1923. Kleur ongelakte aluminium carrosserie met groene spatborden en groene spaakwielen. ‘Sage Green’ lederen interieur en bijpassend tapijt. Deze fantastische Alvis 12/40 TC werd op 7 december 1923 in chassisvorm naar Australië verscheept. Na aankomst in Australië werd het chassis door de firma Charles Kirkham in Petersham, Sydney, voorzien van een vierpersoons carrosserie. Vanaf nieuw is de volledige geschiedenis bekend en gedocumenteerd… Dit inclusief TWEE reizen van Engeland naar Australië en terug… De volledige geschiedenis wordt bij de auto gegeven (in het Engels), hier presenteren we een korte versie. De derde Australische eigenaar verkocht de auto aan Orchid Cars in het Verenigd Koninkrijk die de auto in 2000 respectievelijk (toen weer enkel het rijdende chassis met schutboard) verkocht aan ex-Alvis tekenkamer medewerker O. Stoke. Vanwege de toenmalige slechte gezondheid van Stoke werd de bijna voltooide Alvis (nu uitgerust met 'Duck's Back' Supersports-carrosserie) in 2006 verkocht aan Richard Dyson-Harvey die vervolgens emigreerde naar (raad eens) Australië en de Alvis met zich meenam. Eenmaal terug in Australië kreeg Tony Heard uit Adelaide in 2011 de opdracht voor herbouw van de Alvis. De Alvis werd volledig gedemonteerd en herbouwd tot in de perfectie. Het werk werd in 2013 voltooid. Een gedetailleerd fotografisch verslag van de restauratie is aanwezig bij de auto. De vorige eigenaar O. Stoke kocht de auto ongezien in 2014 en de auto keerde weer terug in het VK in 2015.
Vandaag, eind 2020 geschreven, is deze prachtige Alvis 12/40 TC 'Ducks Back' Supersports eigendom van een Nederlander en geregistreerd in Nederland. De automobiel verkeert in sublieme conditie. Dit is een van de mooist vervaardigde Alvis automobielen die we ooit hebben gezien. De aluminium ‘Duck’s Back’ Supersports-carrosserie is een kunstwerk, de mechanica ziet er perfect uit en voelt perfect aan. Alvis is altijd een ingenieurs-merk geweest; maar we waren opnieuw onder de indruk van de geavanceerde engineering van het chassis en mechanische componenten. De rijeigenschappen van Alvis-auto's uit de jaren 1920 waren en zijn hun concurrenten uit die tijd ver vooruit!

ARCHIEF | VERKOCHT

Technische gegevens

4 cilinder motor (zijkleppen)
cilinderinhoud: 1598 cc.
carburateurs: 1 x Solex
vermogen: 30 pk. bij 3800 tpm.
topsnelheid: ca. 100 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld + achteruit
remmen: kabelbediende trommelremmen rondom.

Alvis historie

Alvis is opgericht door Thomas George John en G.P. de Freville. De eerste auto's onder de naam Alvis werden gebouwd in 1920 en de laatste Alvis (sport) auto's kwamen 47 jaar later uit de fabriek in Coventry. Het einde van het merk Alvis in 1967 werd bezegeld door de inlijving bij het British Leyland concern waar het deel ging uitmaken van Rover.

De auto's van Alvis waren kwalitatief en qua afwerking van uitstekende kwaliteit en waren erg snel. Alvis ontwikkelde en fabriceerde vele onderdelen in eigen beheer. De productie was kleinschalig en exclusief. Alvis was het eerste Britse merk dat experimenteerde met voorwielaandrijving in de jaren twintig, in 1925 bouwde men zelfs sport- en raceauto's met voorwielaandrijving die tevens waren voorzien van een bovenliggende nokkenas.

© Marc Vorgers

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland