Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint, 1962
Verberg foto
Bijgewerkt: 16-September-2019 11:10

Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint, 1962

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo Giulia Sprint 1600, year 1962. Chassis number AR352XXX. Colour blue with a black/grey interior and black carpet. This fantastic Alfa Romeo Giulia Sprint was imported from California USA in original and complete condition. After arriving in the Netherlands the automobile was extensively restored and the car was rally prepared especially for long distance rally events. This magnificent rally car is in very good condition and the car drives perfect!
Over the years this fine Alfa Romeo participated in many interesting events like the 'Le Jog', Rally Monte Carlo, North Cape Rally, Liege-Sofia-Liege Rally, WinterTrial etcetera.
This rally car offers great roadholding, fantastic steering, good comfort and interior space and the car is easy to service and maintain. The specially prepared engine offers excellent torque at lower revs and it performs superbly at high revs. At 6200 rpm the car reaches 190 km/h. and the engine does not bother to be revved up to 7000 revolutions for short bursts. With the standard fitted petrol tank the car has an effective range of about 600 km. Driving cautiously the engine takes 1 litre of petrol every 12 kilometres. This Alfa Romeo has been serviced and maintained beautifully, recently the brakes (all cylinders) have been renewed.

ARCHIVES | SOLD

Altena 0814

Alfa Romeo heeft een lange traditie in het bouwen van prachtige coupés, Spiders en andere exclusieve modellen. Na de tweede wereldoorlog besluit Alfa Romeo auto's in massaproductie te gaan bouwen met zelfdragende carrosserieën. Het eerste model met zelfdragende carrosserie was de Alfa Romeo 1900 die in 1950 het levenslicht zag. In 1954 werd de Alfa Romeo Giulietta Sprint (750 serie) aan het publiek voorgesteld op de autoshow van Turijn. De Giulietta was een prachtig geslaagd ontwerp getekend door Bertone. De zeer lichte en goed gestroomlijnde auto werd voorzien van een nieuwe, volledig aluminium, viercilinder motor. De nieuwe motor kende een cilinderinhoud van 1290 cc. en was voorzien van twee bovenliggende nokkenassen. De motor leverde 50 pk. vermogen per liter, iets wat in die dagen een grootse prestatie was. Dit betrouwbare en krachtige motorconcept zou vele decennia lang de basis gaan vormen voor vele Alfa Romeo modellen.
In 1955 worden twee andere Giulietta modellen geïntroduceerd; de Giulietta Spider (cabriolet) en de Giulietta Berlina (sedan).
In 1957 volgt de laatste Giulietta variant; de zeer bijzondere Giulietta Sprint Speciale (SS).
In 1958 ondergaat de Giulietta Sprint enige wijzigingen. De grille wordt meer gedetailleerd door het toevoegen van een chroom roosterwerk en de motor krijgt meer vermogen. Het vermogen stijgt van 65 naar 80 pk.
In 1962 krijgt de Giulietta serie de naam Giulia. Dit wordt gedaan om de Giulietta in de nieuw geïntroduceerde Giulia modellijn in te passen. In 1965 wordt de productie van alle Giulietta modellen beëindigd.

Technische gegevens

Vier cilinder lijnmotor (DOHC)
cilinderinhoud: 1570 cc.
carburateurs: 2 x dubbele Dell'orto
vermogen: ca. 120 pk. bij 6000 tpm.
versnellingen: 5 handbediend
topsnelheid: 175 km/u.
gewicht: 875 kg.

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland