Alfa Romeo 1600 Junior Zagato, 1974
Verberg foto
Bijgewerkt: 13-November-2019 17:41

Alfa Romeo 1600 Junior Zagato, 1974

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo 1600 Junior Zagato, jaar 1974. Kleur wit met een zwart interieur. Deze geweldige Junior Zagato werd nieuw verkocht in Napels, Italie. Het betreft een zeldzame (slechts 402 gebouwd) en originele 1600 met ‘matching numbers’. Er zijn nog diverse interessante Italiaanse papieren bij de auto aanwezig evenals de originele gereedschapset! Deze Alfa Romeo 1600 Junior Zagato verkeert in excellente originele staat, de auto werd nimmer gerestaureerd. De auto werd enige jaren geleden voorzien van nieuwe lak in de originele kleur. Het interieur is zeer fraai en de motorruimte is smetteloos. De kilometerteller geeft 92.440 kilometer aan. Het zal moeilijk zijn een tweede exemplaar te vinden in een vergelijkbare originele en uitstekend geconserveerde conditie. De auto rijdt geweldig; in de wielophanging zijn steviger bussen geplaatst en de auto is voorzien van Cromodora 14-inch lichtmetalen velgen. De originele stalen wielen zijn ook aanwezig. Een zeer origineel top-exemplaar!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Alfa Romeo 1600 Junior Zagato werd geïntroduceerd op de motorshow van Turijn in 1972. De 1600 Junior Zagato was de opvolger van de 1300 Junior Zagato welke het levenslicht zag in 1969.
Zagato bouwde door de jaren heen vele speciale creaties op basis van bestaande Alfa Romeo modellen. De 1600 Junior Zagato is bouwtechnisch en mechanisch gebaseerd op de Alfa Romeo 1600 Spider. De Zagato is dan ook voorzien van een vijf versnellingsbak en schijfremmen rondom.
De 1600 Junior Zagato wijkt op verschillende details af van de 1300 versie: de 1600 heeft een zwaardere voorbumper, een licht gewijzigde achterbumper, grotere achterlichten met geïntegreerde achteruitrij-lichten, andere type belettering op de achterzijde en een ander stuurwiel.
De 1600 Junior Zagato weegt slechts 950 kg. In combinatie met de 125 SAE pk. leverende 1600 motor heeft de auto sportieve rijkwaliteiten.
Het exterieur en het interieur zijn uniek voor de Zagato, sportief en functioneel. De 1600 Junior Zagato werd gebouwd tussen 1972 en 1975. De 1600 Junior Zagato is een zeldzame Alfa Romeo, slechts 402 exemplaren werden gebouwd.

Technische gegevens

viercilinder lijnmotor DOHC
cilinderinhoud: 1570 cc.
carburatie: twee dubbele Weber carburateurs
vermogen: 125 SAE (109 DIN) pk. bij 6000 tpm.
topsnelheid: 190 km/u.
versnellingen: 5, handgeschakeld
gewicht: 950 kg.

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers