AC Aceca, 1955
Verberg foto
Bijgewerkt: 09-May-2025 09:55

AC Aceca, 1955

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

AC Aceca, bouwjaar 1955. Kleur 'Mist green' metallic (originele kleur) met een groen lederen interieur en groen tapijt. Deze extreem fraaie en zeldzame AC Aceca verliet de AC fabriek op 13.12.1955. In 1956 werd de automobiel verkocht aan de eerste eigenaar in Detroit USA.

ARCHIEF | VERKOCHT

De AC Aceca is een prachtige coupe gebaseerd op de AC Ace.
De AC Aceca werd voorgesteld in het jaar 1954 en de auto werd gebouwd tot en met 1963. Met als de AC Ace werd de Aceca handgebouwd in kleine aantallen. Deze exclusieve Engelse sportwagens kenden een stalen buizenchassis met onafhankelijke wielophanging rondom. Bijzonder hierbij waren de over de breedte geplaatste bladveren. Gecombineerd met een perfecte 50/50 gewichtsverdeling over de voor en achterwielen was de wegligging van de AC Aceca uitstekend. De carrosserie, die vormgegeven werd door John Tojeiro, was vervaardigd van aluminium en werd gedragen door een stalen buizenframe. Bijzonder styling kenmerk van de Aceca was de 'hatchback' achterzijde zoals deze voor het eerst te zien was op de Aston Martin DB2/4 uit 1953. De achterklep bood toegang tot een laadvloer in het passagierscompartiment waardoor veel opbergruimte werd geboden. De vroege AC Aceca modellen waren uitgerust met de 90 pk. sterke zescilinder in lijn AC motor met bovenliggende nokkenas. (De basis voor deze AC motor werd in 1919 ontworpen door John Weller). Vanaf 1956 kwam er een sterkere Bristol motor beschikbaar die naast de AC motor leverbaar was. De Aceca's met Bristol motor werden Aceca-Bristol genoemd. Vanaf 1961 tot en met het einde van de productie in 1963 werden enige Aceca's uitgerust met een Ford Zephyr motor, deze Aceca's werden Aceca 2.6 genoemd. De AC Aceca modellen waren en zijn zeldzaam en exclusief. Tussen 1954 en 1963 werden 151 Aceca's gebouwd, 169 Aceca-Bristols en slechts 8 Aceca's 2.6 met Ford motor. 

Technische gegevens

Zes cilinder AC lijnmotor (OHC)
Carburateurs: 3 x S.U.
Cilinder inhoud: 1991 cc.
Vermogen: 90 pk. bij 4500 tpm.
Topsnelheid: ca. 190 km/u.
Versnellingsbak: 4 versnellingen, handbediend
(Moss synchromesh)
Wielophanging: rondom onafhankelijk
Remmen: Al-fin trommelremmen rondom 
Gewicht: 962 kg.

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers